Odata cu cresterea gradului de sofisticare a sistemului financiar, populatia are acces la tot mai multe produse de investitii. Din pacate insa, ritmul in care clientii inteleg noile produse este mai domol, ceea ce face ca de multe ori deciziile sa fie regretate. Sau, mai grav, clientii sa fie victimele unor fraude financiare.
De curand, autoritatea de supraveghere a sistemului financiar si de protectie a consumatorilor din Marea Britanie (Financial Service Authority – FSA) a luat la ochi tipurile de scheme financiare ce pot pacali clientii si a pus la punct o lista de sfaturi pentru cei precauti.
Sfaturile pot fi usor adaptate si la mediul din Romania, in special in conditiile in care multe din produsele financiare “minune” ale ultimilor ani au fost importate din state vest-europene.
1. Fiti atenti la ofertele nesolicitate primite prin telefon sau pe email. In general, companiile mari si serioase nu isi contacteaza potentialii clienti fara a avea o solicitare la baza si nici nu insista pana la limita hartuirii.
2. Fiti precauti cand primiti telefoane de la personal neexperimentat, care nu va poate raspunde la diverse intrebari legate de produsul pe care incearca sa va convinga sa il cumparati.
3. Achizitionati produse si servicii de la companii care sunt autorizate de catre autoritatile competente.
Pe site-ul oficial al fiecarei autoritati se regaseste o lista cu toate institutiile autorizate, liste pe care le puteti consulta atunci cand aveti dubii privind legitimitatea unei oferte.
De asemenea, exista si liste cu institutiile care functioneaza pe baza pasaportului european, fiind autorizate in alt stat membru al UE.
4. In cazul in care doriti sa faceti o plangere privind un anumit produs financiar achizitionat, trebuie sa va indreptati catre autoritatea competenta in domeniu. De mentionat ca pentru institutiile de credit, problemele consumatorilor sunt rezolvate de catre
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), si nu de BNR.
5. In general, produsele de investitii, chiar daca au un grad mai ridicat de risc, pot oferi un randament minim garantat, cum este cazul
asigurarilor unit-linked.
Exista insa si produse care nu ofera nicio garantie (cazul fondurilor mutuale), de aceea este indicat sa intrebati despre acest aspect inainte de a semna un contract.
6. In caz de frauda, micii investitori sunt despagubiti automat. In Romania,
plafonul de compensare stabilit pentru acest an este de 15.000 euro pe investitor, urmand ca in 2012 sa urce la 20.000 euro, conform unei directive europene.
Legislatia este in curs de amendare insa, iar plafonul ar putea urca pana la 100.000 euro.
7. Cititi cu atentie contractele. Chiar daca totul pare in regula cu societatea financiara, nu cumparati daca nu ati inteles pe deplin mecanismul de functionare a produsului. Solicitati mai multe detalii si luati legatura cu un consultant extern, daca aveti aceasta posibilitate.
8. Nu in ultimul rand, daca o oferta este prea buna pentru a fi adevarata este primul indiciu al unei posibile fraude.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News