Apropiata listare a gigantului chinez de e-commerce la bursa din New York a generat ceva animatie pe pietele de capital. Chiar si in Romania au inceput sa apara ofertele de intermediere. Din pacate, clientilor potentiali nu li se precizeaza ca nu vor cumpara actiuni in IPO ci dupa listare, cand multi vor dori marcarea profiturilor dupa modelul Facebook. Asta daca nu intrati direct pe mana unui broker Forex!
Un amic a fost sunat in urma cu o saptamana de un broker care s-a dovedit dupa o discutie de 10 minute un intermediar Forex. “Ati aflat, vine Alibaba pe bursa, nu vreti sa castigati un 10%?”
Amicului i-a sunat bine ideea dar a mers mai departe si a cerut ceva date: multipli de evaluare ai companiei (PER, P/BV), da sau nu dividende, “maruntisuri” de acest gen.
La care interlocutorul s-a fastacit, era probabil doar un simplu agent de vanzari-ce mai contau indicatorii de vreme ce se putea paria pe variatia cotatiilor depunand doar o garantie? Asa a aflat amicul ca nu de actiuni era vorba, nici vorba de participarea la IPO, ci de un pariu pe diferenta de curs dupa listare, asa numitul CFD.
Am devenit ceva mai interesat de oferta Ebay-ului chinezesc si am dat o cautare cu amicul Google. Primul link sponsorizat in limba romana venea de la Tradeville si ne povestea despre marea oportunitate generata de listarea Alibaba (cititorii erau rugati sa lase o adresa de mail si un numar de telefon pentru a primi un raport mai detaliat, ceea ce denota previzibila intrare in forta a agentilor de vanzari si in acest caz).
De aceasta data era vorba de un broker de actiuni si nu de un lat pentru victimele Forex, dar nici in acest caz nu se ofera participarea la IPO, ci doar achizitia de actiuni dupa listare. Firesc, de vreme ce intermediarii IPO-ului sunt giganti precum Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, JPMorgan, Morgan Stanley si Citigroup iar Tradeville nu ar fi avut cum sa patrunda printre ei.
Riscul de a cumpara dupa listare este insa evident, de vreme ce discontul oferit primilor investitori, cei care asigura succesul IPO, este marcat de o buna parte dintre acestia in momentul tranzactionarii efective. Cu alte cuvinte, clientii din Romania pot contribui la acest exit cum s-a intamplat in cazul Facebook (cotatiile au scazut semnificativ la putin timp dupa listare, de la 38 la 18 dolari si doar dupa ceva vreme, pe fondul unor rezultate mai bune ale companiei si umflarii bulei Nasdaq pe fondul dobanzilor zero practicate de Fed, si-au revenit si au oferit profituri primilor cumparatori prin intermediul bursei; acum sunt 74 dolari/actiune).
Pentru a gasi informatii despre multipli de evaluare pentru actiunile Alibaba, am apelat la Bloomberg.
Ce am aflat: compania incearca sa se listeze dupa multipli de evaluare a companiilor din sectorul tehnologic, Nasdaq atingand maximul ultimilor patru ani si jumatate recent (2 septembrie). Alibaba tinteste o capitalizare de piata de aproximativ 167 miliarde dolari (21,8 ar putea fi valoarea IPO-ului, preturile de subscriere pentru cele 320 milioane actiuni fiind majorate recent de la 60-66 dolari/actiune la 66-68 dolari). Pretul pe actiune ar reprezenta de 29 de ori profitul estimat pentru acest an fiscal, analistii asteptand o majorare a profitului cu 50% fata de precedentele 12 luni.
Este insa un PER sub cel al multor companii chinezesti din domeniul internetului. Baidu Inc, cel mai mare motor de cautare din China se tranzactioneaza la un raport pret actiune/profituri de 34 tinand cont de profitul estimat pentru acest an fiscal iar Tencent Holdings Ltd, cea mai mare companie chinezeasca de internet listata, la un PER de 37. Asta in timp ce Amazon.com se tranzactioneaza in SUA la un PER de 133 (cu profiturile estimate pe 2014). Tot Bloomberg ne spune ca PER-urile companiilor de e-commerce listate in Hong Kong si in SUA au un PER median de 43 cu profiturile estimate pentru acest an fiscal.
Parerea mea: or fi “hot” actiunile Alibaba in viziunea analistilor, la un PER de 29, dar..decat sa dati banii pe chinezarii, mai bine luati Transelectrica si Transgaz la copii (raport pret/profit de 5 ori mai redus, dividende mult mai “palpabile”).
Alibaba planuieste sa inchida IPO-ul pe 18 septembrie iar tranzactionarea actiunilor va incepe o zi mai tarziu, pe 19 septembrie.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News